انواع مختلف تجارت الکترونیک چیست؟

انواع مختلف تجارت الکترونیک چیست؟

 

انواع مختلف تجارت الکترونیک عبارتند از "تجارت به تجارت"(b2b" ; "تجارت به مصرف کننده"(b2c) ; "تجارت به دولت"(b2g) ; "مصرف کننده به مصرف کننده"(c2c) ; و "تجارت موبایل"( m-commerce).Business to Employee (B2E    ,G2G


 


 

تجارت الکترونیک b2b چیست؟


 

تجارت الکترونیک b2b به صورت ساده،تجارت بین شرکتها تعریف میشود.یعنی معاملات و خدماتی که شرکتی(کارخانه ای) به شرکت دیگر ارائه میدهد.این نوعی از تجارت الکترونیک است که با روابط بین سازمانها سروکار دارد .تقریباً 80% تجارت های الکترونیک از ای نوع است.پیش بینی میشود که رشد تجارت الکترونیک b2b خیلی بیشتر از b2c باشد.بازارهای b2b شامل 2 جز اولیه میشود: e-frastructure و e-markets.

e-frastructure معماری اصلی b2b است و شامل موارد زیر میشود:

-حمل و نقل منطقه ای،انبارداری و توزیع اجناس(مثال: Procter and Gamble)

-تهیه کنندگان سرویس های کاربردی،دسته بندی و مدیریت کردن بسته های نرم افزاری از مرکز تولید(مثال: Oracle,link Shared)

-تجارت های تحت وب(Commerce One)

 

e-markets به معنی وب سایتهایی تلقی میشود که در آنجا فروشنده ها و خریداران با یکدیگر تعامل دارند و معامله انجام میدهند.

مثال های متداول دیگری از تجارت الکترونیک b2b موارد زیر است: IBM,HP,Cisco و Dell.

به عنوان نمونه Cisco بیش از 90% محصولاتش را از طریق اینترنت به فروش میرساند.

 

بازارهای الکترونیکی گویای افزایش تجارت b2b,از سال 2000 تا 2004 هستند.در سال 2000،79% کل تجارت الکترونیکی جهانی را b2b تشکیل میداد،که در سال 2004 این درصد به 87% افزایش.همچین مقدار تجارت b2c از 20% در سال 2000 به 13% در سال 2004 کاهش یافت.

http://www.ecomiran.com/fa

http://www.tejaratgah.com

 

 

تجارت الکترونیک b2c چیست؟

 

تجارت الکترونیک "تجارت به مصرف کننده(مشتری)" یا تجارت بین کارخانجات(شرکتها) و مصرف کننده هاست.این مدل،مصرف کننده یا مشتریان را درگیر جمع کردن اطلاعات در مورد کالا و خرید کالای فیزیکی یا کالای اطلاعاتی ،اجناس الکترونیکی از جمله کتابهای الکترونیکی(e-books) و نرم افزارها میباشند،که برای کالاهای اطلاعاتی،دریافت محصول از طریق شبکه ی الکترونیکی صورت میگیرد.

این مدل ابتدایی ترین(اولین) و دومین مدل از نظر میزان استفاده(اولین آنها b2b است) در میان مدلهای تجارت الکترونیک است.

منشا این مدل را میتوان خرده فروشی های الکترونیکی دانست،در نتیجه متداول ترین مدلهای تجارت b2c شرکت های خرده فروشی الکترونیکی مانند Amazon.com,Drugstore.com,Beyond.com,Barnes and Noble و ToyRus هستند.از شرکت های b2c که به فروش "کالاهای اطلاعاتی" مشغولند،میتوان به E-trade و Travelocity اشاره کرد.

متخصصین بازارهای الکترونیکی تخمین میزنند که سود جهانی تجارت الکترونیکی b2c از 60 بیلیون دلار در سال 2000 به 428 بیلیون در سال 2004 افزایش پیدا میکند.معاملات خرده فروشی اینترنتی نقش قابل توجهی را در این بازارها بازی میکنند.

تجارت الکترونیک b2c هزینه ی معاملات را( به خصوص هزینه ای که صرف گشتن دنبال کالا و خدمات میشود) کاهش میدهد.این کاهش هزینه ها توسط افزایش دسترسی مشتریان به اطلاعات و همچنین این فرصت برای مشتریان که قیمت ها را باهم مقایسه کنند،صورت میگیرد.

 

http://www.shop.ir/

http://www.novinforosh.com

 

تجارت الکترونیکی b2g چیست؟

 

تجارت الکترونیکی b2g معنی میشود به تجارت بین شرکتها و بخش همگانی(عموم مردم).

این مدل اشاره میکند به استفاده اینترنت برای تهیه عمومی،روش های مجوز گرفتن و سایر عملیاتهایی که به دولت مربوط میشود.این نوع از تجارت الکترونیک دو صورت دارد.

اول-عموم مردم نقش خلبان و هدایتگر را در به وجود آوردن تجارت الکترونیک بازی میکنند.

دوم-به نظر میرسد که بخش همگانی به تهیه محصولات موثرتر توسط سیستم نیاز مبرمی دارد.

 

قوانین خرید و فروش تحت وب،فرایند تهیه محصولات را راحت تر و شفاف تر میسازد(همان طور که خطرات ناشی از بی نظمی و بی قواعدی را کاهش میدهد).امروزه نقش تجارت b2g به عنوان جزئی از تجارت های الکترونیکی جهانی بسیار کم و غیر قابل توجه است.تا زمانی که سیستم تهیه الکترونیکی دولت تسعی نیابد،این نقش همچنان کمرنگ باقی خواهد ماند.

 

www.sabasam.com

www.valapolymer.com

 

تجارت الکترونیک c2c چیست؟

 

تجارت الکترونیک "مشتری به مشتری" به تجارت های ساده ی شخصی گویند که به صورت فردی بین مصرف کنندگان انجام میگیرد.این نوع تجارت الکترونیک با رشد بازارهای الکترونیکی و حراج های الکترونیکی به وجود آمده،به خصوص صنایعی که کارخانه های تجاری میتوانند آنچه را که میخواهند از بین انواع محصولات  به مزایده بگذارند.به نظر میرسد این مدل بیشترین پتانسیل را برای توسعه در آینده دارد.

این نوع تجارت الکترونیکی حداقل به 3 فرم زیر تقسیم بندی میشود:

-حراج های آسان منطقه ای مثل eBay که محصولات در حال فروش در وب را به صورت زنده و online به مزایده میگذارد.

-سیستم های peer-to-peer مانند مدل Napster(پروتکلی برای به اشتراک گذاشتن فایلها بین کاربران با استفاده از chat هایی شبیه IRC)

-بازارهای اینترنتی که خریداران و فروشندگان به صورت online با هم گفتگو میکنند مثل eWanted و Excite classifieds.

تجارت الکترونیک c2b شامل معاملاتی میشود که حراج آنها برعکس است،یعنی حالتی که به مشتری قدرت کنترل و هدایت معامله را میدهد.یک مثال واقعی از این مدل این است که خطوط هوایی با یکدیگر رقابت میکنند برای ارائه بهترین خدمات و فروش بلیط به مسافری که میخواهند از NewYork به San Francisco برود.

در زمینه ی نقش تجارت c2c در تجارت جهانی باید گفت با این که سایتهای c2c از جمله eBay و Napster در بین مردم متداول و محبوب هستند ولی این مدل تجارت،نقش کوچکی در بین تجارتهای جهانی بازی میکنند.



http://www.rayaneh.com/

www.shahrvand.ir

 


Business to Employee (B2E)
این پورتال ها که اغلب با عنوان پورتال های اینترانتی شناخته می شوند معمولا به منظور تجمیع، انتشار و به اشتراک گذاری اطلاعات و خدمات به پرسنل یک سازمان ایجاد می شوند.
B2E ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

پورتالهای کارکنان که امکان دسترسی به محتویات به هم پیوسته ای مانند اخبار شرکت، اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری، موتور جستجو و منابع فنی و گزارشها را در اختیار می گذارد. اطلاعات این نوع پورتال معمولا در دسترس همه کارکنان یک سازمان قرار می گیرد. این پورتال کارکنان و شاغلین یک سازمان را قادر می کند تا از طریق گپ و گروههای گفتگو با یکدیگر در تماس بوده و با یکدیگر همکاری کنند. عموما، این پورتال ها امکاناتی نظیر ثبت نام در یک کلاس و یا یک اردو را نیز در اختیار کاربر خود قرار می دهند. به علاوه کاربران این پورتال معمولا می توانند اطلاعات شخصی خود مانند نام و کلمه عبور را تغییر دهند.

www.nioc.ir/

www.nigc.ir


G2G

- G2G (رابطه دولت با دولت): این نوع رابطه بین دولتها بدین خاطر است که معمولاً سازمانهای دولتی، متکی به دیگر نمایندگان دولتی هستند و تعامل الکترونیک بین آنها، از اهمیت خاصی برخوردار است. در رابطه با دولت، عموماً نیاز به دسترسی مستقیم به پایگاههای اطلاعاتی وجود دارد.

www.mim.gov.ir/

www.moc.gov.ir/




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد